2020. június 5., péntek

Friend

FRIEND ~ Barát
친구 / Chingoo

  

dél-koreai dráma, 113 perc, 2001. március

Rendező és forgatókönyvíró: Kwak Kyung-taek
Producerek: Seok Myeong-hong, An Chang-guk, Hyeon Gyeong-rim, Jo Won-jang
Operatőr: Hwang Ki-suk 
Vágó: Park Gok-ji
Zene: Choi Man-sik

Szereplők:
Yoo Oh-sung - Dzsunszok
Jang Dong-gun - Dongszu
Seo Tae-hwa - Szangtek
Jung Woon-taek - Dzsungho
Kim Bo-kyung - Dzsinszuk
Ki Joo-bong - Hjongdu gengszterfőnök
Lee Jae-yong - Szanggon gengszterfőnök
Joo Hyun - Dzsunszok apja

A film 1976-tól 1993-ig követi nyomon négy gyerekkori jó barát sorsát. A vezérük Dzsunszok, akinek az apja nagy hatalmú gengszterfőnök. A másodhegedűs Dongszu szintén erős és jól verekszik. Dzsungho az osztály bohóca, Szangtek viszont eminens diák. Felnőve más-más irányt vet az életük; Dzsunszok és Dongszu rivális bandákban válnak gengszterfőnökké, Dzsungho és Szangtek pedig továbbtanulnak. Vajon meddig tartható fenn az ilyen barátság és milyen áron őrizhető meg?

Kwak Kyung-taek rendező önéletrajzi elemekkel átszőtt nagy sikerű, kultikus gengszterfilmje a szülővárosában, Puszanban játszódik, a színészek is erős puszani tájszólásban beszélnek benne.
A történet a 2013-as Friend: The Great Legacy (Barát: A nagy hagyaték) c. filmben folytatódik 17 évvel később, amit szintén ő rendezett. Ebben a megelőző időszakról is szó esik, mivel Dzsunszok apját - Joo Jin-mo alakításában - fiatalon láthatjuk benne.

Díjak:
- 2001. 46. Asia-Pacific Film Festival - legjobb színész: Yoo Oh-sung / legjobb férfi mellékszereplő: Jang Dong-gun
- 2001. 9. Chunsa Film Art Awards - legjobb színész: Yoo Oh-sung
- 2001. 22. Blue Dragon Film Awards - népszerű sztár: Jang Dong-gun
- 2001. 16. Torino International Festival of Young Cinema - Holden díj a legjobb forgatókönyvért
- 2002. 9. Manaki Brothers International Cinematographers' Film Festival - diákzsűri díj
- 2002. 38. Baeksang Arts Awards - legjobb újonc színész: Jung Woon-taek / legnépszerűbb színész: Yoo Oh-sung


 


előzetes

filmbetét (Rainbow együttes)

OST (filmzene):
Choi Man-sik: Friend
Luc Baiwir: In Memorium
Choi Man-sik: Genesis

videó és magyar felirat (6,2 GB)
Friend.2001.BluRay.720p.DTS.x264-CHD

videó és magyar felirat (3,4 GB)
Friend.2001.UE.XviD.DTS-AC3.5AUDIO-WAF

videó és magyar felirat (1,4 GB)
Friend 2001.DVDrip.DivX.AC3-UnKnow

magyar felirat (3 féle időzítésű)

A magyar felirat elkészültének ideje: 2020. június 5.

11 megjegyzés:

  1. Köszönöm, vittem!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nagyon szívesen, kedves Mikaz. Bár neked már megvan a kapcsolódó videó, mások kedvéért írom, hogy az AvistaZ 15. évfordulója alkalmából máj. 29-től jún. 6-ig (tehát még holnap is egész nap) minden videó aranycsillagos, tehát arányvesztés nélkül letölthető.

      Aki pedig meg szeretné nézni a film folytatását, a 2013-as "Friend: The Great Legacy" magyar felirata itt található Maybestrawberry és Minomiwoo fordításában: https://dreamcoffeehouse.wordpress.com/2014/04/27/friend-the-great-legacy/

      Törlés
  2. Kedves Biri, ez fontos infó! Köszönöm! Nem is tudtam,hogy a folytatásnak is megvan a felirata. Már el is indítottam a filmet, míg szülinapozunk az AvistaZ-nál, le is jöhet.
    Akkor most folytatom a Barátokkal!

    VálaszTörlés
  3. Kedves Biri! Köszönöm a Barátok fordítását,és köszönöm az értékes infót a 2013-as folytatásról!Üdvözlettel,Magdimama.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Magdimama!

      Neked is nagyon szívesen. A mi időszámításunk szerint jún. 7-én hajnali 2-ig minden aranycsillagos az AvistaZon (látszik a visszaszámlálás), úgyhogy érdemes addig letölteni a folytatáshoz is a videót.

      Törlés
  4. Kedves Biri, köszönöm,hogy lefordítottad! Valóban kemény gengszterfilm volt. A Tazza (2006) világát idézte, de mégis más. A barátság szemszögéből néztük a történetet. Egy percig sem lankadhat a figyelem, nagyon lényeges minden jelenet.
    Annyi jelképes rész volt ebben a filmben,hogy többször is meg kell néznem. Pl. a teknős és az úszó közötti verseny jelentőségét még nem teljesen értem.
    Különleges élmény volt több szempontból: Ismét betekinthetünk a nyolcvanas évek zavaros világába.Puszan ma is egészen más, mint Szöul. Nagyon élveztem a tájszólást, a kikötőváros hangulatát. S leginkább annak örülök, hogy a híres, nagy színészek fiatalkori alakítását láthattam. Yoo Oh-sung nagyszerű színész,különös, hogy leginkább rossz fiúkat játszik a későbbi filmjeiben is. Talán a karakteres arca miatt? Ez a fanyar mosoly nagyon jellemző rá. Jang Dong-gun mondata szállóigévé vált Korában. Félelmetes ahogy mondja: "Menj Te Hawaii-ra!"
    Miatta néztem végig az Arthdal krónikáját, pedig nem igazán szeretem az ilyen misztikus történeteket. De az ő alakítása végig nagyon jó.
    S akkor még nem is írtam a barátságról, ami tanulságos kérdés ebben a történetben.

    VálaszTörlés
  5. Kedves Biri! Ma megnéztem a folytatást. Ilyen tökéletesen illeszkedő történetet nem is láttam még ennyi idő távlatában. Igaz, a rendező ugyanaz,s így a koncepció folytonossága egyértelmű.Bár a két film között 12 év telt el,Yoo Oh-sung hitelesíti a folytatást. A második rész segített értelmezni az elsőben még csak említett összefüggéseket, de a második szerintem nem is érthető az első rész nélkül. Így együtt nagyon elgondolkodtató, kerek történet.
    Az apa, Dzsunszok apja nem tűnt karizmatikus vezetőnek, inkább a kamasz srác ellenszenvén keresztül láttuk a kiöregedett főnököt.Viszont a második részben Jo Jin Mo egy határozott vezetőt alakít, aki a bölcs irányításával kovácsolja családdá a gengsztereket. A jakuza elleni támadását tekinthetjük hazafias tettnek is, bár nyilván nem ez volt az elsődleges célja.
    De nem a második részről akarok írni, inkább az elsővel kapcsolatban fogalmaznám meg a kérdésemet. Szerinted az eldobott cigaretta jelzés volt, vagy sem? Mert nekem úgy tűnt,hogy meg akarja menteni Dongszut. Azért vállalta a börtönt, hogy Dongszu emlékét utólag se alázzák meg azzal,hogy a saját emberei számoltak le vele. Inkább vállalta azt a látszatot,hogy ő-az ellenséges főnök-adta a megbízást.S ha így értelmezem,akkor a barátság erősebb volt minden érdeknél. Viszont erre a kérdésre a második részben sem kaptam egyértelmű magyarázatot. A fiú felkarolása is a barátság szép megnyilvánulása, de a ki nem beszélt és félreértelmezett múlt összedöntötte a barátság hagyatékát, hisz épp az önként vállalt látszat miatt a gyerek az apja gyilkosát látta benne. Én így látom, de láthatnám az ellenkezőjét is.
    A teknős és az úszó versenye többértelmű jelkép lehet. Gyerekek között még csak egy játék, de a felnőttek világában már komoly kérdés, amikor bandákban feszülnek egymásnak.
    Köszönöm,segítségeddel ismét nagyon érdekes, elgondolkodtató és értékes filmekkel gyarapodott a gyűjteményem!

    VálaszTörlés
  6. Köszönöm szépen a feliratot !

    VálaszTörlés
  7. Kedves Mikaz!

    Nagyon örülök, hogy mindkét filmet megnézted és köszönöm, hogy ilyen részletesen írtál róluk. Elnézésedet kérem, amiért csak most reagálok a hozzászólásaidra, de sok
    tennivaló torlódott fel a napokban, összecsapni pedig nem akartam az irományomat.
    Bevallom, hogy a teknős és az úszó közötti verseny szimbolikája előttem sem teljesen világos, pedig bizonyára van jelentősége, mert háromszor is felmerül a filmben.

    Az a bizonyos cigaretta, amire utalsz, szerintem jelzés volt. Nagyon ki lett hangsúlyozva és le lett lassítva a jelenet. Dzsunszok meglehetősen össze volt zavarodva, nem volt már biztos abban, hogy mi is a hűség. Lehet, hogy meg akarta menteni a barátját, de érezte, hogy reménytelen vállalkozás. Úgy vélem, hogy már eljutottak arra a pontra, hogy vagy az egyik, vagy a másik. Aznap volt az apja halálának az évfordulója és előzőleg össze is pakolt, tehát érezte, hogy neki kell majd elutaznia. Előbb megírta Szangteknek a búcsúlevelet ("Azt terveztem, hogy találkozom veled és Dzsunghóval a reptéren. Sajnálom, hogy nem sikerült."), majd elment Dongszuhoz és megkérdezte tőle, hogy el akar-e vele búcsúzni Szangtektől. Miközben tudta, hogy ő (mármint Dzsunszok) nem megy el a reptérre.

    Fordítás közben egyébként többször eszembe jutott a Low Life / RAging Years (Viharos évek) c. 2004-es film, amit annak idején épp neked ajánlottam. Az is gengszterfilm és az is több évtizedet ölel fel (bár az korábban játszódik; 1957-től 1972-ig). Érdekes az ilyen filmekben az idő múlását, a szereplők, a társadalom és a politika változását nyomon követni.

    Ami a színészeket illeti; Yu Oh-seong és Jang Dong-gun számára ez egy nagy kiugrási lehetőség volt, amivel jól tudtak élni. Mindkettejüknek nagyon erős kisugárzása,
    karizmája van. Meglepődtem egyébként azon, hogy Yu Oh-seong milyen jól énekelt a filmben. Ő valóban inkább negatív karaktereket szokott alakítani. Emlékszem, épp ezért volt nekem furcsa a Mother's Island (Anya szigete) c. 1 részes tévéjáték fordításakor másfajta szerepkörben látni őt. Jang Dong-gun pedig nagyon hitelesen alakította a gonosz, trónra törő hadügyminisztert a Rampant (Tomboló démonok) c. filmben, amit többek között a jó színészi játék miatt is fordítottam le, mert amúgy a zombis filmek nem igazán a kedvenceim.

    VálaszTörlés
  8. Köszönöm Biri, ezek az apró részletek valóban arra utalnak,hogy előre eltervezett akció lehetett Dongszu halála. Bár az elintézési mód már nem vall Dzsunszokra. A Low Life nekem is eszembe jutott. A maffia mélyen összefonódik a politikával.
    Szomorú,hogy ezekben a filmekben a bűnözők vezetője erényesebbnek tűnik a politikusoknál.
    Még Busanról akartam írni a múltkor,hogy a 12 évnyi időtávlat milyen fontos a helyszín miatt is. Kezdetben egy szegényes,koszos ázsiai kikötőváros. A bűnözés a kikötő raktárai,és a város sikátorai között ügyesen lavírozhatott. Amikor kijött Dzsunszok, láthatóan ő maga is rácsodálkozott a látványos fejlődésre. A város esti fényei már egy gazdag világvárost mutatnak.S ez a valóságban is igaz, ez a 12 év hozta a fejlődést,könnyű volt filmezni. Ez valószínűsítette,hogy a bűnözés módján is változtatni kell. De a lényeg sajnos ugyanaz maradt: ki uralja Busant?
    Tetszik,amikor kijön egy maffiafőnök, s ott állnak sorban a fekete autók, a hajbókoló maffiózók. Ehhez hasonló jelenetet már láthattuk több filmben is. A lényeg,hogy a szálak nem szakadnak meg, igazából semmi sem változott a szervezeten belül.
    Egyszer rászánom magam, s következetesen végignézem újra az említett maffia filmeket.
    A Rampart valóban emlékezetes film. Az Anya szigete valahogy kimaradt, azt is pótolni fogom. Valóban érdekel Yu Oh-seong másik arca.
    Mindent köszönök!

    VálaszTörlés