2015. július 19., vasárnap

Kajagüm-kurzusra járok

KAJAGÜM-KURZUSRA JÁROK

Eddig annyiszor maradtam le a Koreai Kulturális Központ szervezésében induló kajagüm-kurzusról, ahányszor csak meghirdették. A mostani nyári intenzívről épp az olaszországi nyaralásom miatt. Hiába jelentkeztem, amikor hazatérve észrevettem a hírt, sajnos nem volt már szabad hely.
Tegnap késő este azonban kaptam egy angol nyelvű levelet magától a kurzus vezetőjétől, és kiderült, hogy van üresedés. Repesek a boldogságtól! Igaz, hogy az első hétről így lemaradtam, de előttem van még négy hét (heti két alkalommal), hogy közelebbről megismerkedhessek ezzel a különös hangszerrel, aminek a hangja annyira elvarázsolt, többek között a The Gingko Bed (A ginkó ágy) c. mozifilmben is. Íme, a mennyei filmzene.

Azt tervezem, hogy a tapasztalataimról beszámolok a blogban, időről időre frissítve a mai bejegyzést. Addig is íme, egy rövid ismertető a hangszerről.
  
Kajagüm (gayageum)


A legismertebb koreai tradicionális hangszer. Eredeti neve gayago volt, később lett belőle gayageum. A gaya szó a gaya-i királyságra, a go húros hangszerre utal. A Samguksagi (A koreai Három Királyság története) szerint a VI. század környékén fejlesztette ki a gaya-i konföderáció idején Gasil király, miután egy régi, kínai hangszert (zheng) tanulmányozott. Elrendelte egy Ureuk nevű udvari zenésznek, hogy komponáljon olyan zenét, amit meg lehetne szólaltatni rajta. Később Ureuk fejlesztette tovább Jinheung uralkodása alatt a Silla-dinasztia idején.
Citeraszerű hangszer, általában 12 húrja van, de létezik belőle 13, 17, 18, 21, 22 és 25 húros is. A beobgeum gayageum 160x30x10 cm-es, teste császárfából (Paulownia) van kifaragva. A sanjo gayageum 142x23x10 cm-es, ennek is császárfa az anyaga, de az oldalát és a hátát keményebb fából (gesztenye vagy dió) készítik. Alapvetően kamarazene és lírai dalok kísérője.

1. alkalom: július 20. hétfő, 17:00 - 18:30
Az előzetes feltételeknek nem volt nehéz megfelelnem, mert nem okoz gondot a földön ülés, nincsenek hosszú körmeim, tudok kottát olvasni és értek angolul (a kurzus angol nyelven folyik). Az elején rögtön kaptam egy kajagümöt, valamint egy angol és koreai nyelvű ismertetőt, jó sok kottával. Fantasztikus érzés volt egy ilyen gyönyörű hangszert az ölemben, pontosabban a lábamon tartanom!
Az óra azzal kezdődött, hogy a többiek (akik már két alkalmon vannak túl) előadták a legutóbb tanult dallamot, én pedig csak néztem, mint borjú az új kapura. De aztán odajött hozzám az oktató, Kim Ye-ji, és kedvesen bemutatta a pengetési technikát. Ez nem tűnt nehéznek (bár másfél óra után egészen bepirosodott tőle a jobb mutatóujjam), viszont egy újabb húr pengetésével egyidejűleg le kell fogni az előzőt. A kettő együtt már nem is olyan könnyű, ráadásul nem mindegy, hogy melyik ujjal tesszük. Ha ui. a hangszeren magunk felé, lefelé haladunk (a hangzást tekintve amúgy felfelé), akkor a harmadik ujjal kell, ellenkező irányban viszont a hüvelykujjal. Nekem, aki zongorához van szokva, az is furcsa, hogy az egymás melletti húrok nem egymás melletti hangok. A 12 húrral a következő hangok szólaltathatók meg: kis D - kis G - kis A - D' - E' - G' - A' - H' - D'' - E" - G" - A". Látható, hogy az egyes húrok között van szekund, terc, de még kvart távolság is. Némi gyakorlás után megpróbálkozhattam az első dallammal.
Az ember persze hiába tud kottát olvasni, ha nem tudja, hogy az egyes hangoknak melyik húr felel meg. Bizonyára ezt segítendő, a húrok mellé jelek vannak ragasztva, amelyek meglepetésemre nem ABC-s hangok voltak, hanem szolmizációs hangok. Kíváncsi vagyok, hogy ez vajon a mi kedvünkért történt-e (azt gondolva esetleg, hogy Kodály országában szolmizálva tanulunk hangszeren), vagy náluk is így van-e. Mindenesetre maguk a szolmizációs hangok is furák voltak, volt közöttük ugyanis ti (ami si-vel jelöltek) is. Felmerül a kérdés, hogy vajon mit keres a ti hang ebben a pentaton dallamvilágban. Hát úgy, hogy azokhoz a húrokhoz, amiket mi úgy szolmizálnánk, hogy: do - re - mi - so - la, a következő hangok vannak írva: so - la - si - re - mi. Ezek után nem csoda, hogy kissé megkeveredtem. Néztem a kottát, amiben ABC-s hangokat láttam, és megkíséreltem elpengetni (a lefogásra is ügyelve) egy egyszerű do-pentaton dallamot, amit én egész másképpen szolmizálnék, mint ahogy a húrok mellé van írva. Mivel a többiek már a pöckölést tanulták, az óra végén én is megpróbálkoztam vele. Nem mondanám, hogy túl sok sikerrel, mert alig szólaltak meg a húrok.
Mindez természetesen nem szegte a kedvemet, és érdeklődéssel várom a csütörtököt. Az oktatónk a lelkünkre kötötte, hogy sokat gyakoroljunk (hiszen intenzív kurzusról van szó), ám a KKK-ban nem könnyű időt kérni és lefoglalni, mert hétvégén nincs nyitva, és egyébként is meglehetősen sok a program.

2. alkalom: július 23. csütörtök, 17:00 - 18:30
Most már korántsem voltam annyira megszeppenve, mint először. Otthon memorizáltam a múltkor tanult dallamot, az ujjrendet pedig fejben gyakoroltam hozzá. Így aztán amikor kézbe vettem a hangszert, el is tudtam rajta játszani.
Ezen az órán egy új do-pentaton dallammal ismerkedtünk meg. Végre nem éreztem, hogy a többiektől le vagyok maradva, hiszen velük együtt fogtam hozzá. Amikor eljátszotta nekünk az oktató, rögtön felismertem, mert egy híres kosztümös sorozat jellegzetes betétdala. Íme, a kottája, lehet próbálkozni, hogy kinek lesz ismerős.


Bizony, a Yi San c. 2007-2008-as doramáról van szó, amit A korona hercege címen az M1 is vetített szinkronosan 2012-ben. Részekre bontva gyakoroltuk, és mivel a második fele csak a végében tér el az első felétől, így nem is volt különösebben nehéz. 
Később ismét elővettük a pöckölést (én már csak így hívom, nem tudom a helyes zenei terminust). Az előző alkalomhoz képest annyit ügyesedtem, hogy most már megszólalt közben a hangszer, még ha nem is mindig azon a hangon, amelyiken akartam. Egy hang pengetése után a pöcköléshez ui. gyorsan egészen más kéztartást kell felvenni, a középső ujjat a mutatóujjhoz, a mutatóujjat a hüvelykujjhoz szorítva. Ezt bizony még gyakorolnom kell. Az oktatónk mesterien bánik a hangszerrel, bámulatos tempóban adott elő egy dallamot a pengetés-pöckölés bemutatására.
Az óra végén az oktávok jöttek. Mivel nekem teljesen kimaradt az a darab, amit a többiek a 2. alkalommal vettek, és az az oktávok gyakorlásáról szól, Ye-ji felajánlotta (hiszen 2x1,5 óra a lemaradásom), hogy megtanítja nekem külön, ha bemegyek valamikor. Mivel holnap úgyis megyek a filmvetítésre (Flying Boys - Balett órák), ezért azt beszéltük meg, hogy előtte foglalkozik velem 45 percet. Milyen kedves és figyelmes! Meg kellene lepnem majd a végén valami aprósággal.

3. alkalom: július 24. péntek, 17:30 - 18:15 (különóra)
Az óra fele ismétléssel telt, gyakoroltam a pengetést és a pöccintést (a pöckölést most erre a szóra váltottam). Az utóbbival változatlanul hadilábon állok, kifejezetten ügyetlenül csinálom. Vagy beleakad az ujjam valamelyik húrba, vagy nem szól szépen, vagy nem az a hang szólal meg, amelyiket akartam, vagy az szólal meg, amelyiket elterveztem, de mellette egy másik is zeng. Pedig már a dupla pöccintésnél járunk, amit a pengetés után először a középső ujjal, majd a mutatóujjal végzünk.
Ezután elővettük azt a darabot, amit a többiek a 2. alkalmon tanultak. Szerintem ez sokkal nehezebb, mint amivel a múlt órán foglalkoztunk. Jóval hosszabb, tele van nagy ugrásokkal, az ujjrendre is jobban oda kell figyelni (középső ujj, mutatóujj, hüvelykujj használata váltakozva), valamint a pengetés mellett pöccintés is van benne. A legtöbb nagy ugrás az oktávnyi, de található benne oktávnál nagyobb is. A gond alapvetően az, hogy nincs a fejemben, hogy melyik húr melyik hangnak felel meg. A kisebb ugrásoknál az ember könnyebben kitalálja, hogy kb. hány húrral menjen feljebb vagy lejjebb, de a nagy ugrásoknál ez nehezebb. Ráadásul nem is egységes. Példának okáért itt a kis D - egyvonalas D - kétvonalas D, ezeket az 1-4-9-es húrokon lehet megszólaltatni. Látható, hogy amíg az első oktáv között három húr a távolság, addig a második között öt. De itt a következő hang, a G. A kis G - egyvonalas G - kétvonalas G megfelelője a 2-6-11-es húr. Itt az első oktávnál új helyzet áll elő, mert nem három vagy öt, hanem négy húrnyi közte a távolság. Minderre gyorsan rájönni, miközben az ember a kottát is nézi, nem egyszerű. Ezért is említettem Ye-jinek, hogy számomra könnyebb lenne, ha a hangszeren a húrok mellé nem szolmizációs hangok lennének odaragasztva (amik eleve zavaróak, mert mi ezeket a pentaton dallamokat nem azokon a hangokon szolmizáljuk), hanem ABC-s hangok. Ezen elgondolkodott, lehet, hogy legközelebb kapunk majd ilyen jellegű segítséget.
Hálám jeléül néhány darab saját készítésű barnarizs-krokettel, illetve kakaós és lekváros palacsintával kedveskedtem neki.

4. alkalom: július 27. hétfő, 17:00 - 18:30 
Az órát ismétléssel kezdtük. Szépen bővül ám a repertoár. A múltkori oktávos dallamot sajnos még most sem tudom eljátszani, mert a nagy ugrások miatt képtelen vagyok gyorsan kitalálni, hogy a kottában látott ABC-s hangnak melyik húr felel meg. A húrok mellé segítségképpen felragasztott szolmizációs hangokat sem mindig látom a jobb kezem takarása miatt.
A ma tanult új dallam szintén az oktávok gyakorlásáról szól (szerencsére lassú tempóban), de megjelennek benne az előkék is, amik a főhangok díszítésére szolgálnak. Ezeket pici hangjeggyel szokás jelölni. Javában gyakoroltunk, amikor bejött a Koreai Kulturális Központ vezetője és arra kért minket (nagyon meglepődtem azon, hogy egész jól beszél magyarul), hogy menjünk ki az előtérbe, és tegyünk úgy, mint akik épp most nézegetik „A jelenlévő jövő” c. médiaművészeti kiállítást. Kiderült, hogy a felvételt a KBS híradójában fogják levetíteni néhány nap múlva.
E kis közjáték után visszatértünk a hangszerünkhöz, és észrevettem, hogy az enyém mellé Ye-ji odarakott egy olyan cetlit, amin az ABC-s hangok is fel vannak tüntetve. Igazán figyelmes volt, hogy emlékezett a múltkori javaslatomra. Felragasztottam, és innentől kezdve már könnyebb volt megtalálnom a megfelelő hangokat. Az óra végén közölte velünk, hogy csütörtökön Romániában lesz, úgyhogy a pótóra időpontjáról majd e-mailben kapunk értesítést.

5. alkalom: augusztus 3. hétfő, 17:00 - 18:30 
Ma ismét tanultunk valami újat, munkára fogtuk ugyanis az eddig használaton kívül levő bal kezünket. Az elején azt gyakoroltuk, hogy a jobb kéz ujjaival megpengetett húrt a bal kezünkkel bal oldalon követtük és lefogtuk. Később a hangvibráció következett. A jobb kéz mutatóujjával megpengettük a 4. húrt (D), majd a bal kéz 2. és 3. ujjával a bal oldalon erősen megrezegtettük, tulajdonképpen föl-le nyomogattuk ugyanazt a húrt. Egy nagy szekundnyit is képes így vibrálni a hang. Igen, a zongorához képest az a csodálatos a húros hangszerekben, hogy nem annyira direkt a hang, amit kicsalunk belőlük. A finomabb hangképzés lehetőséget ad arra, hogy árnyaltabb legyen az intonáció. Furcsa érzés, hiszen olyan, mintha lebegne a hang.
Ezután jött a mély víz, ugyanis az Arirang dallamát vettük elő. (Ez egy híres koreai népdal, ami tulajdonképpen Korea nem hivatalos nemzeti himnusza.) Itt már több mindenre kellett ügyelni. Oktáv előkével indítás, majd hangpöckölés, miközben ugyanazt a húrt a bal kezünkkel vibráljuk, utána pengetés. Még az a szerencse, hogy a díszítő oktávokon kívül nincsenek benne nagy ugrások.
Hamar eltelt a másfél óra, csak a dal elejét tudtuk átvenni. Ye-ji ismét kérte, hogy gyakoroljunk minél többet (amiben teljesen igaza van, hiszen a hangszeren való tanulás fontos eleme a gyakorlás), úgyhogy kértem időpontot, így a csütörtöki alkalom előtt lesz egy órám elmélyülni az új technikában.

6. alkalom: augusztus 6. csütörtök, 17:00 - 18:30 
Sikerült bemennem a kurzus előtt, úgyhogy kb. 45 percet tudtam gyakorolni. Kihasználtam az alkalmat, és végre megtanultam azt az oktávos darabot, amit a többiek a 2. alkalmon vettek. Kezdem megszokni, hogy melyik ABC-s hang melyik húrnak felel meg. Persze sokat számít az, hogy Ye-ji a kérésemre ABC-s hangokkal ellátott cetliket is gyártott, úgyhogy én ilyet ragasztok jobb oldalra a húrok mellé.
Az órát pengetéssel, pöcköléssel, majd a kvintek és oktávok megszólaltatásával kezdtük. Nagy segítség, hogy az egyes oktávok ugyanolyan színnel vannak jelölve a hangszerre ragasztott cetlin. Mivel a múltkor az Arirang c. dalnak csak az első soráig jutottunk, így a mai óra anyaga tulajdonképpen ez a darab volt. Maga a dallama nem nehéz, az előkés oktávok kivételével nagy ugrások sincsenek benne, viszont a ritmusa számunkra szokatlan. 3/4-del, 6/8-dal még találkozik az ember, de 9/8-dal azért már ritkán. (Az ütemmutatót az öt vonal híján most kénytelen vagyok így jelezni, a kottában természetesen a számok a kulcs után találhatók egymás alá írva.) Ye-ji soronként bemutatta nekünk a dallamot, aztán kigyakoroltuk, kezdetben lassabban, majd egyre gyorsabban játszva, később két soronként összekötve. 8 sorba van egyébként lejegyezve a dallam. Elég zavaró volt, hogy a csoport fele összevissza játszotta a ritmust, hiába számolt hangosan az oktató. Idővel azonban mindenkinek a fülébe mászott a dallam és a helyes ritmus, úgyhogy sikerült a végére érnünk. Ezután Ye-ji egyesével odament mindenkihez és meghallgatta a játékát, miközben a többiek magukban gyakorolhattak. A hangokkal és a ritmussal nem is volt gondom, csak az a "baj", hogy közben még oly sok mindenre kell emellett koncentrálni (ujjrend, pengetési-pöckölési-vibrálási technika). Mindenesetre sikerélménnyel töltött el, hogy (nagyjából) el tudom játszani ezt a híres koreai dalt.
Megkérdeztem egyébként Ye-jitől, hogy mennyi az értéke egy ilyen hangszernek. Meglepődtem a válaszán, mert többre számítottam. Igaz, hogy a Koreai Kulturális Központban található hangszereket kedvezményesen vásárolták, mivel egyszerre többet vettek, de így darabja kb. 300.000 won volt, ami nagyjából 72.000 Ft-nak felel meg. Nem hiszi, hogy Magyarországon beszerezhető lenne, ezeket is Koreából hozták ide. Ha már a végén így beszédbe elegyedtem vele, arra is rákérdeztem, hogy hány évesen kezdett el a hangszeren tanulni. Újabb meglepetés következett, mert azt mondta, hogy 15 évesen, előtte zongorázni tanult, de azt nem igazán szerette.
Legközelebb szombat délelőtt találkozunk, mert a múlt héten elmaradt csütörtöki órát akkor pótoljuk be.

7. alkalom: augusztus 8. szombat, 10:30 - 12:00 (pótóra)
Ma volt a pótlása a múlt héten elmaradt csütörtöki órának. Magammal csábítottam a legkisebb lányomat, hogy készítsen néhány képet és videó felvételt, így eleget tudok tenni a megjegyzésekben hozzám érkező kéréseknek. Az alább megadott linkekre kattintva le tudjátok tölteni a megáról azt a két videó felvételt, amin látni és hallani, ahogy játszom a hangszeren.

Íme, az első (2,5 perces) felvétel, amin először megpengetem a húrokat oda-vissza, majd a pengetés-pöckölés következik (csak felfelé). A végén megpróbálom bemutatni a hang vibrálását. A jobb kéz mutatóujjával megpengetem jobb oldalon a húrt, majd a bal oldalon a bal kéz mutató- és középső ujjával többször lenyomom és felengedem ugyanazt a húrt. Ennél a technikánál a tempó lényegtelen, tetszés szerint lehet lassabban vagy gyorsabban nyomogatni, a hangsúly azon van, hogy többször, folyamatosan kell végezni. Bemutatom a pengetés-pöckölés-vibrálást 

Ezen a második (1 perces) felvételen a Yi San c. sorozat híres dallamát játszom el, aminek a kottája fentebb, a 2. alkalom anyagában tekinthető meg. Így játszom el a Yi San dallamát

Új anyagként két dolog is előfordult ma. Egyrészt az oktáv játszása díszítő előkével úgy, hogy az alacsonyabban fekvő hang legyen a hangsúlyos. Korábban olyan dallamokat játszottunk, ahol mindez fordítva történt, tehát a magasabban fekvő hang volt a főhang. Ennek az egésznek abban rejlik a nehézsége, hogy az ember hajlamos egyszerre megpengetni az oktáv két húrját, pedig először az előkének kellene hallatszania (igaz, hogy csak hangsúlytalanul és röviden), utána a főhangnak. A másik újdonság a vibrálás volt, de most a pengetés után csak egyszer és gyorsan kellett lenyomni bal oldalon a bal kézzel ugyanazt a húrt, nem folyamatosan és többször, mint ahogy eddig tettük.
Mindezek után következett az új dallam. Íme, egy részlete. Aki tud kottát olvasni és járatos a kosztümös sorozatok világában, annak egész biztosan ismerős lesz.


A Jewel in the Palace (Dae Jang Geum) c. 2003-2004-es sorozat egyik dallamáról van szó, amit A palota ékköve címen a magyar televízióban is többször vetítettek már szinkronosan. Ezen a másfél perces hangfelvételen meghallgatható, ahogy a csoportunk gyakorolja. Közben az oktató üti a mérőt és hangosan számol. A csoportunk így gyakorolja a Dae Jang Geum dallamát

Kottába mélyedek

Itt látható az a papírból készült segédlet, amit a húrok mellé ragasztunk. ABC-s és szolmizációs nevek láthatók rajta a húrok számozásával. Az is jól kitűnik, hogy az egyes oktávok ugyanolyan színnel vannak jelölve.


Az óra után elmentünk a Keleti pályaudvar aluljárójában levő K-Pop büfébe, ami decemberben nyílt, és ahová már hónapok óta készülődöm. A lányom a kjeranppang nevű tojásrántottás-sajtos-sonkás-zöldséges szendvicset választotta, aminek az volt a különlegessége, hogy kivis-almás szósszal volt megkenve. Én a hot-teok nevű koreai lángost kóstoltam meg, ami a mi palacsintánkra hasonlít inkább, mivel fahéjjal, vörösbabpasztával és nádcukorba forgatott magokkal van ízesítve, illetve a mandut, ami káposztával és hússal töltött kis batyu. Minden nagyon finom volt! Vettünk egy adag (5 db) hoduppang nevű diós sütit is, ezt otthon fogyasztottuk el.


8. alkalom: augusztus 10. hétfő, 17:00 - 18:30 
Bementem egy félórával hamarabb, hogy gyakoroljam az Arirang és a Dae Jang Geum dallamát. Kértem holnap délutánra időpontot, mert eljön velem a középső lányom, hogy videó felvételt készítsen.

Ma nagyon érdekes és hasznos dolgot tanultunk; a Fisz és a Cisz módosított hangok megszólaltatását. (A módosított hangokat a kottában módosítójelekkel; kereszttel vagy bével szokás jelölni. Ha egy hang előtt kereszt áll, akkor az felemeli egy fél hanggal, ha bé, az leszállítja egy fél hanggal az adott hangot.)
A kajagümön való megszólaltatásuk azért érdekes, mert nem tartozik hozzájuk külön húr. A jobb kézzel megpengetett hang magasságán kell változtatnunk úgy, hogy közben a bal kézzel erősen lenyomjuk ugyanazt a húrt. A Fisz hang eléréséhez az 5. húrt (ami egyébként önmagában E hangot produkál) pengetjük meg a jobb kézzel, miközben a bal kézzel lenyomjuk, a Cisz hanghoz pedig a 8. húrt (ami amúgy H hangot ad ki, bár ez a segédleten B-vel van jelölve). Az 5. alkalom anyagában már írtam arról, hogy a hang vibrálásakor akár egy nagy szekundnyit is képes változni a hangmagasság, hát most éppen ennek lehetünk tanúi, ugyanis az E és a Fisz, valamint a H és a Cisz hang között pont egy nagy szekund a távolság. Nekem furcsa, hogy két különböző hanghoz ugyanazt a húrt kell megpendíteni, csak éppen a bal kézzel módosítani kell a magasságán, és így érjük el azt, hogy ne ugyanaz a hang szólaljon meg.
Azért is volt mindez hasznos, mert így legalább megtapasztalhattuk, hogy nem csak la-pentaton (la-do-re-mi-so) hangsorú dallamokat lehet elővarázsolni a hangszerből. (Ha ugyanis csak jobb kézzel pengetjük a húrokat, akkor ez az ötféle hang szólaltatható meg, igaz, hogy több oktávon keresztül.) E két új hang, a Cisz és a Fisz segítségével most már el tudunk játszani akár egy D-dúr skálát (D-E-Fisz-G-A-H-Cisz-D) is.
Mi azonban nem skáláztunk, hanem a Moon River c. dallal próbálkoztunk, ebben ugyanis egyaránt szerepel a Fisz és a Cisz hang. Íme, egy részlete:


Leírva talán nem tűnik különösebben nehéznek a  megszólaltatásuk, hiszen csak le kell hozzájuk nyomni a bal kezünkkel a fentebb leírt húrokat, de a gyakorlatban ez egész másképp van. Először is nem mindegy, hogy hol nyomjuk le a húrt ahhoz, hogy tisztán szólaljon meg a hang, amit szeretnénk, másodszor pedig fontos, hogy az elvárt ideig hangozzék is, hiszen ha hamarabb abbamarad a hangzása, akkor nem a módosított hang fog hallatszani, hanem az a hang, amit közben a jobb kezünkkel megszólaltattunk, vagyis a nagy szekunddal alacsonyabban fekvő. Ha nem csináljuk megfelelő technikával, akkor egész egyszerűen lekonyul a hang; a Fisz helyett E, a Cisz helyett H fog hallatszani. Őszintén szólva nekem nem igazán sikerült rájönnöm a nyitjára, hogy tisztán és sokáig hangozzék a módosított hang.

ÚJABB VIDEÓ FELVÉTELEK

Aug. 11-én (kedd) délután bejött velem a Koreai Kulturális Központba a középső lányom, hogy újabb felvételek készüljenek a játékomról, és magunkkal vittük a húgom kislányát is. (Amíg én gyakoroltam, addig ők megnézték "A jelenlévő jövő" c. médiaművészeti kiállítást.)
A hangzás és a hangszerkezelés nyilvánvalóan sok kívánnivalót hagy maga után, de szerettem volna nektek megmutatni, hogy ezalatt a néhány alkalom alatt meddig jutottam el. Elég feltűnő például, hogy a bal kezemmel még nem igazán tudok mit kezdeni, hiszen ahelyett, hogy a dallamot követném, próbálom annak a húrnak a közelében tartani, amelyikről tudom, hogy hamarosan meg kell majd vibrálni.

Ezen a 40 másodperces felvételen a dupla pöckölést mutatom meg, mert a múltkorin csak a szimpla (mutatóujjal végzett) látható. A duplázásnál a mutatóujj mögé szorítjuk a középső ujjunkat, és először azzal, majd a mutatóujjal pöcköljük meg a húrt. Bemutatom a dupla pöckölést

A következő másfél perces videón az Arirang c. népdalt adom elő. Ettől tartottam a legjobban, de meglepetésemre sikerült elsőre hibátlanul (legalábbis a megfelelő hangokat eltalálva) eljátszanom. Az egyes húrokat hol pengetem, hol pöckölöm, bizonyos helyeken pedig a bal kezemmel többször megvibrálom a húrt, hogy hosszasan lebegjen a hang.
Így játszom el az Arirang népdalt
Íme, egy részlete:


És hogy lássátok, hová lehet eljutni rengeteg gyakorlás után:
Így szól Eum Se-na előadásában az Arirang 

A harmadik (szintén másfél perces) videón a Dae Jang Geum c. sorozat egyik dalát játszom, aminek kottája az 7. alkalom anyagában látható. Ennél a darabnál tanultuk a gyors, egyszeri vibrálást. Így adom elő a Dae Jang Geum dallamát


9. alkalom: augusztus 16. vasárnap, 14:00 - 15:30 (utolsó óra)
Az oktató nem ért rá csütörtökön, ezért e-mailben kaptunk értesítést, hogy vasárnap lesz megtartva a pótóra.
(Kiderült, hogy a lánykám a korábbi alkalommal felvette, ahogy a csoportunk gyakorol, és mivel érkezett hozzám ilyen jellegű kérés is, ezért a 7. alkalom anyagába utólag beraktam azt a hangfelvételt, ahogy együtt gyakoroljuk a a Dae Jang Geum dallamát.)

Ma ismét eljött velem a legkisebb lányom, úgyhogy készülhettek újabb, megáról letölthető videó- és hangfelvételek. Az órát bemelegítéssel (pengetés, pöckölés) kezdtük, amit meg is hallgathattok. Bemelegít a csoport

Ezután a Moon River dallamát ismételtük át (kottájának egy részlete a 8. alkalom anyagában látható). Sajnos nem sok sikerrel, hiába, túl rég volt a hétfő, amikor együtt gyakoroltuk.
Csoportunk a Moon River dallamát játssza
Ennek a híres dalnak egyébként Henry Mancini a zeneszerzője, szövegírója Johnny Mercer. Az 1961-es Breakfast at Tiffany's (Álom luxuskivitelben) c. amerikai filmben adja elő Audrey Hepburn. Íme, az Oscar-díjas dal a YouTube-on


Ezután következett az új anyag; az Amazing Grace (Ó, végtelen nagy kegyelem) kezdetű ismert dal. Ez egy 1779-ben kiadott keresztény himnusz, aminek a szövegét egy anglikán lelkész, John Newton írta. Itt az eredeti dal a YouTube-on
 
Íme, a kottájának első fele

Ez pedig a második fele

Az újdonságot az adta, hogy ennek a segítségével próbáltuk ki a többszólamú játékot. Látszik is, hogy két szólamban van lejegyezve, felül látható a dallam, alatta a kíséret. Mindenki megtanulta a dallamot és a kíséretet egyaránt. Kettes csoportokban gyakoroltunk, és nekem olyan szerencsém volt, hogy az én párom Ye-ji lett, mivel páratlanul gyűltünk össze.
A csoport a felső szólamot játssza
Egyedül játszom a felső szólamot

 Gyakorlok a hangszeren

A csoport két szólamban zenél
Az oktatóval adom elő két szólamban (Ye-ji a kíséretet játssza)

A végén mindenki kapott az oktatótól egy Koreából hozott könyvjelzőt.


A csoport is készült ám, hálánk jeléül egy Bánk bán CD-t, egy hangjegymintás ceruzát, csokit, valamint egy violinkulcsos fém könyvjelzőt adtunk neki. Az utóbbit egy ötvös barátnőm készítette, és az oktatónk monogramja (KYI) van belevésve.

 

Legvégül kértem tőle egy aláírást emlékbe. Az alábbi kép jobb oldalán található.


감사합니다 Ye-ji.

Köszönöm a Koreai Kulturális Központnak a lehetőséget, 
hogy megismerkedhettem ezzel a különleges hangszerrel.

*
Szerkesztve november 3-án:
Lecseréltem a megáról letölthető linkeket. Átkonvertáltam a nagy méretű (több száz MB-os) videókat, így már csak max. 10 MB-osak.

Hogyan kerültem be a Mindeulae együttesbe? Milyen koncertek várnak ránk? Hogyan készülünk a fellépésekre? Ha érdekel mindez, olvasd el az alábbi kapcsolódó bejegyzéseket! 
Kajagüm együttesben játszom
Kajagümös ünnep

83 megjegyzés:

  1. Ezt a megjegyzést eltávolította a szerző.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nem akartam kitörölni, csak egy hibát javítani... bénázom :)))...
      Szóval:Kedves Biri! Nagyon várom az élménybeszámolód majd az órákról, és gratulálok hozzá, hogy bekerültél :)))

      Törlés
    2. Örülök, hogy ezek szerint lesz olvasója, kedves Desertqueen.
      Amúgy nem olyan rég én a te oldaladon bénáztam egy sort. :) Meg szerettem volna köszönni a chat-ablakban, hogy nálad azt is figyelemmel lehet követni, hogy a többi fordító mikor készít új bejegyzést a blogjában, de máig sem tudom, hogy mit kéne megnyomnom ahhoz, hogy el is menjen az üzenet. Lehet, hogy csak egy entert? Küldés gombot ui. nem látok.

      Törlés
  2. Kedves Biri!
    Tegnap megkergült a rendszerem, nem engedte elküldeni amit irtam, sőt a szép kagylóid fent sem látszódtak, irni sem engedett utána, csak ma.
    Nagyon örülök ennek a tanfolyamnak, úgy, mintha én járnék! :-)
    Érdekes volt az első óra leirása, számomra ez a hangszer mindig is rejtély volt, marad is, azt hiszem :-) Érdekes a hangzása, de ha ráérez az ember az izére nagyon tud tetszeni. Mennyire nehéz tartani egész idő alatt? Jövök és olvasom a következő beszámolód is és köszönöm, hogy megosztod velünk! :-) Gondolom nagyon gyorsan eltelik az óra , remélem gyakorlásra is be tudsz jutni majd.

    VálaszTörlés
  3. Köszönöm az érdeklődést, kedves Ági.
    Kérdésedre válaszolva; nem nehéz tartani, mert az egyik vége a földön van, a másik vége pedig a térdemen. Másfél órán át törökülésben ücsörögni viszont nem valami kényelmes, úgyhogy a vége felé az egyik lábamat én bizony kinyújtottam.
    Igen, az a tervem, hogy az egyes órák előtt 1-2 alkalommal szeretnék bejutni, hogy gyakorolhassak.

    VálaszTörlés
  4. Birikém, nagyon örülök, hogy sikerült bejutnod.
    Én nagyon sajnálom, hogy semmilyen koreai eseményen nem tudok részt venni, pedig igazán érdekelne. Így kiélem magam abban, hogy elolvasom mások beszámolóit. Érdeklődéssel várom a következőt is.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szívesen, kedves Ildikó. Már el is olvashatod azt, amelyik a második alkalomról szól.

      Törlés
  5. Elolvastam a másodikat is Biri. Nagyon érdekes, kipróbáltam az ujjtartást.Örülök, hogy ügyesedtél. Most tudtam csak jönni. Jó éjszakát.

    VálaszTörlés
  6. Kedves Biri!
    Gratulálok a pengetés-pöckölés sikerességéhez! Kicsit több időm lesz, elő a youtube-os videót, aztán megnézem élőben is ezeket az ujj poziciókat. :-)

    VálaszTörlés
  7. Kedves Ági!
    Talán szerencsésebb lenne a "pöccintés" szót használnom helyette. Nem értek egyáltalán a húros hangszerekhez, megkérdezem majd az egyik ismerősömet, aki tanult hegedülni.

    VálaszTörlés
  8. Biri!
    Szerintem ez a "pengetés-pöckölés" szóösszetétel szintén olyan különleges, mint maga a hangszer. Nekem totálisan tetszik! :-). Számomra még azt az egyedi hangzást is kifejezi, amit ki lehet varázsolni a hangszerből. Most néztem utána a császárfának, hogy is néz ki. El is csodálkoztam, mert a szomszédba ilyen fa lett ültetve a kiszáradt kajszi helyére, viszont nem volt hosszú életű, két év után megadta magát és ez a fa is kiszáradt.
    Olvastam, hogy nem volna szabad ugyanoda fát ültetni, ahol egy már tönkrement...

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Ági! Ha neked ennyire tetszik, akkor felváltva hol pöckölést, hol pöccintést fogok írni. Igazán érdekes, amit a császárfáról írtál.

      Törlés
  9. Elolvasva a 4. alkalom. Már örültem, hogy itt a magyar TV-ben lesztek, valamit akkor én is láthatok belőle, és talán téged is. Kár, hogy otthon nem lehet gyakorolni, persze a hangszert haza lehetne vinni, az volna a legjobb.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Milyen jó is lenne, Ildikó, ha hazahozhatnánk, hogy gyakorolhassunk rajta! Bár azt hiszem, hogy akkor se merném vállalni a kockázatot, ha megengednék. Nagyon értékes hangszerekről van ugyanis szó. Legközelebb majd megkérdezem Ye-jit, hogy mennyit kóstál nagyjából egy ilyen kajagüm.

      Törlés
  10. Birim, én is élvezettel olvastam az eddigi beszámolóidat, de katonásan bevallom, hogy a zenei képzettségem valahol a "béka popsija" alatt van.
    Nagy bánatomra nem volt lehetőségem semmilyen hangszeren megtanulni játszani gyermekkoromban, pedig lett volna rá igényem.
    Egyszer kaptunk a húgommal egy gitárt karácsonyra, de már tanárhoz sajnos nem jutottunk el, csak autodidakta módon pengettük.
    A fiam gitárján szoktam néha pengetni, amikor úgy gondolom, hogy senki sem hallja. :)))

    Birim, ezek szerint a KBS híradóját kéne néznünk ahhoz, hogy láthassunk? :))

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Unnim, sajnálom, hogy ez kimaradt az életedből, mert a hangszertanulást is (mint oly sok mindent) gyerekkorban a legjobb elkezdeni.

      A felvétel alatt próbáltam "természetesen" viselkedni, ami nálam annyit jelentett, hogy beálltam az Álom a nemtudommilyen hídon c. mozgókép elé (ami egy kb. 15 perces videó, a pontos címét majd legközelebb megnézem), a fülemre raktam a fejhallgatót, és megdermedve igyekeztem láthatatlanná válni. Amúgy is öreg (nőstény)róka vagyok én már, a csoportban pedig csupa fiatal, szép és csinos lány van, bizonyára rajtuk időzött a kamera. Az egyikőjüket meg is szólaltatták, megkérdezte tőle a KKK vezetője, hogy mit gondol az egyik alkotásról.

      Törlés
  11. Kedves Biri!
    Most pótoltam a 4. órád elolvasását. Ma olyan jót mosolyogtam a férjemen. Hűsöltek a német juhászunkkal a szobában, és meglepődve láttam, hogy mindketten alszanak a kajagüm zenére, ami a tv-ből szólt.
    Meg is lepődtem, hogy talált ő ilyen műsort.
    Rögtönzött kiselőadást tartottam neki róla, erre a férjem, gondolom nagyon sokat értett belőle, közölte, hogy olyan jót lehet erre a zenére aludni. :-)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Ági!
      Hát ez aranyos volt! Ilyen zenére csakis valami szépet álmodhattak!

      Törlés
  12. Amikor először olvastam pár napja a posztot, az első szótól az utolsóig szinte a semmiből jött rám a sárga irigység. Tudom, csúnya dolog, de hát olyan fantasztikus lehetőségek állnak az emberek előtt. Néha úgy érzem, nincs is elég időnk, hogy mindent megismerjünk, kiélvezzünk. Évekkel ezelőtt már nem is tudom, minek a kapcsán, de találkoztam a gayageummel... és rendszeresen hallgattam csodás gayageum szólókat. Fantasztikus hangszer, és nézni is olyan érzés, mintha a Korea ősi szelleme keringne körülöttünk.:)

    Nekem ez az egyik kedvenc gayageum előadásom. Amikor úgy érzem, alig vesz körbe emberség, mindig kicsit meghallgatom, és kiringatja belőlem a bánatom:
    https://www.youtube.com/watch?v=VCIj0HdOVr4

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Szilvavirág!
      Örülök, hogy te is nyomon követed a kajagümös próbálkozásaimat. Én is irigyeltem ám azokat, akiknek korábban sikerült bejutniuk 1-1 kurzusra, mert szinte aznap betelnek, amikor meghirdetik azokat.
      Valóban csodálatos hangszer, már a látványa örömmel tölt el, ahogy kibontom a hosszú tokjából. Sokkal többet kellene azonban ahhoz gyakorolni, hogy valami meg is maradjon mindebből. El is határoztam, hogy ezen a héten és a következőn (ami sajnos az utolsó lesz) kérek időpontot, hogy külön bemenjek.
      Köszönöm szépen a linket. Érdekes volt ezt a híres Beatles számot ilyen feldolgozásban hallani.

      Törlés
    2. Kedves Biri!
      Változatlanul minden tiszteletem, ahogy átlátod, vagy kezded átlátni a hangszer kezelését. Igy olvasva, még bevallom őszintén mindig kinainak tünik a megszólaltatása. Az a kinainak tünik hétköznapi kifejezésként mennyivel másként hangzik, mint ebben a közegben, de hagyom, nem cserélem le. :-)
      Nagyon gyorsan eltelik, eltelt ez az idő. Az ember épp, hogy belerázódik, megszokja és aztán már csak ábrándozhat róla, milyen jó is volt. Milyen jó lenne egy ilyen hangszer otthonra,nem? Egyáltalán beszerezhető ez itt nálunk?

      Törlés
    3. Kedves Ági!
      Igen, ebben a közegben valóban érdekesen hangzik a "kínainak tűnik" kifejezés, de én is emlékszem, hogy használtam már valamelyik koreai alkotásnál. :)
      Már a múltkor is elhatároztam amúgy, hogy megkérdezem Ye-jit, mennyibe kerülhet egy ilyen hangszer, csak aztán elfeledkeztem róla. Legközelebb arról is fogok érdeklődni, hogy nálunk vajon beszerezhető-e.

      Törlés
  13. Kedves Biri. Annyira elképzelem az ujjaidat a hangszeren. Amíg olvasom, én is készítem az ujjaimat, és a rezegtetést is megpróbáltam - magamban.
    Jó lenne látni benneteket, ahogy gyakoroltok. Van olyan személy, akinek már nagyon megy? Most, hogy eljön az utolsó óra, itt vége? Vagy be kell iratkozni még egy kúrzusra?.
    Én semmilyen hangszeren nem játszom, /boci-boci tarka. .....szinten... eddig xilofonon és hegedűn. /haha/.
    Sajnálom, hogy nem téged szólaltatott meg a riporter, pedig a válasz nálad van.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Milyen kedves tőled, Ildikó, hogy továbbra is olvasod ezt a kajagümös bejegyzést! Az az igazság, hogy általában egyszerre játszunk, így aztán nem annyira tűnik fel, hogy kinek hogy megy. Amikor új dolgot tanulunk, akkor Ye-ji egyesével odamegy mindenkihez, hogy segítsen, de közben a többiek gyakorolnak, tehát egymást nem annyira halljuk, vagy figyeljük.
      Odébb van amúgy még a vége kurzusnak, a héten lesz csütörtökön, illetve a múlt csütörtöki pótlásaként valószínűleg szombaton, valamint a jövő héten hétfőn és csütörtökön.

      Á, ne sajnáld, bajban lettem volna, ha engem szólaltat meg a koreai riporter. Hirtelenjében nem is tudom, mit mondtam volna arról a látott videóról.

      Törlés
  14. Kedves biri!Most jutottam hozzá,hogy elolvassam az utóbbi 2 órádat.Sajnos annyi mindent kell az embernek csinálni,hogy állandóan választania kell mire helyezi a hangsúlyt.Örömmel olvasom,hogy ügyesedsz.Majd valahogy az éteren keresztül nekünk is játszhatnál ,ha már jól megy .Jó lenne!Köszönöm a beszámolót.Üdv:Paggy

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nem fogod elhinni, paggy, de tegnap hazafelé jövet éppen arra gondoltam, hogy fel kéne venni egy rövid próbálkozásomat. Ha feltölteném a megára, akkor meghallgathatnátok. Nekem is jó lenne egy kis emléknek.

      Törlés
  15. Kedves Biri!
    Le a kalappal előtted! A húros hangszerek nem az én műfajom - próbáltam a gitárt, citerát - kevés sikerrel. ...de szerencsére a fúvós összejött, igaz felnőtt fejjel.
    Nagyon szimpatikus tanárod van, elhivatott. :]
    Köszönöm a beszámolót, öröm olvasni - kitűnik belőle, hogy mennyire örülsz a lehetőségnek és szereted tanulni. További sok sikert kívánok! :]

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Blackfield!
      Én pedig gratulálok, hogy felnőtt fejjel is rávetted magad arra, hogy valamilyen hangszeren tanulj!
      Jól látod, valóban nagyon örülök ennek a lehetőségnek, és reményeim szerint a kurzus után is be fogok járni legalább hetente egyszer gyakorolni. Ye-ji szerint lesz rá mód. Jó lenne ismételgetni az eddigieket, hogy meg is maradjanak, esetleg új dallamokkal is lehetne próbálkozni, hiszen elég sok kottát kaptunk.

      Törlés
  16. Nagyon jó lenne, ha fel tudnád venni, szívesen meghallgatnám.Nekem is tetszik nagyon ez a hangszer. Sajnos nekem is kimaradt az életemből a zenetanulás. ( az iskolában csak 1 szál zongora volt és csak olyan gyereket vettek fel, aki tudott otthon is gyakorolni - ezt még most is sajnálom, de majd a következő életemben). Gyakorolj, ha lehetőség adódik rá.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. A kérés teljesítve, Yola. Ma eljött velem a legkisebb lányom, és készített néhány fotót és rövid videó felvételt arról, ahogy játszom. A 7. alkalom leírásában megtalálhatók a megás linkek, amikről letölthetők.
      Egyébként manapság is úgy vesznek fel valakit zongorára, ha a szülők által kitöltött papíron szerepel, hogy biztosított a gyakorlás lehetősége (leginkább otthoni hangszeren).

      Törlés
    2. Köszönöm és a lánykádnak is. Nagyon ügyes vagy. (most még jobban sajnálom, hogy nem tanulhattam zenét)

      Törlés
    3. Nagyon szívesen, kedves Yola.
      Egyébként hány embertől hallottam már azt, hogy mennyire sajnálják, amiért gyerekkorban abbahagyták a zenetanulást! A szüleiket hibáztatták, amiért nem álltak jobban a sarkukra. Az erőltetéssel azonban meg is lehet valamit utáltatni. Nekem mindhárom lányom elkezdett az ált. isk. 3. osztályában zongorázni (előtte a 2. osztályban szolfézs előkészítőre jártak), aztán a legnagyobb 1 évig, a középső 3 évig bírta, egyedül a legkisebb volt kitartó, ő a mai napig sem hagyta abba. A gyakorláson múlik a dolog. Ha valakinek nincs hozzá türelme, vagy lusta, akkor nem sokat ér az egész.
      Úgy veszem ki a szavaidból, hogy tényleg nagyon sajnálod, hogy kimaradt az életedből a zongora. A zeneiskolákban egyébként van lehetőség felnőttképzésre is, csak annak jóval borsosabb az ára, mint a gyerekek oktatásának. Nem kell tehát teljesen lemondani a zenetanulásról idősebb korban sem.

      Törlés
    4. most már inkább nyelveket tanulok, ahhoz nem kell zongora, nem férne el a lakásban, gyakorolni meg ugyanúgy kellene.

      Törlés
  17. De ügyes vagy Biri!Köszönöm a felvételt.Máskor is szívesen látnám,hogy ha feljebb léptél!Üdv:paggy /Szeretem a hangját./

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Paggy!
      Kellő gyakorlás után szeretném majd még bemutatni nektek az Arirang és a Dae Jang Geum dallamát is. A lánykám azonban a jövő héten tánctáborban lesz, ő tehát nem tud velem jönni, hogy felvegye. Ezért vagy a középső lányomat fogom megkérni, vagy nem a jövő héten, hanem utána készítjük el a felvételt.

      Törlés
  18. Köszönöm ezt a mai napot, anyu!
    Nagyon jól éreztem magam!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Ó, drágám, én pedig köszönöm, hogy miattam felkeltél korábban (pedig még szunyókálhattál volna tovább), és elkísértél. Lehet, hogy az újabb felvételeknél is szükségem lesz majd a segítségedre. :)

      Törlés
  19. Birim, köszönöm neked és Zsófinak is, hogy egy kis videós-ízelítőt is kaphattunk az ismereteidről!
    A Yi San dallama már nagyon szépen megy. :)) Nagyon örülök, hogy sikerült bejutnod erre a kurzusra.
    Méltó vagy rá, hogy ezen a hangszeren játssz, a zenei képzettséged is megfelelő hozzá.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Unnim, nagyon szívesen. A pöckölés különösen élethű lett, mert sikerült közben produkálnom azokat a problémákat, amikről korábban már írtam; hol beleakadt az ujjam a húrba, hol nem jött időben a hang, hol túl halk lett, hol több húr szólalt meg egyszerre. :)
      A videó felvételek egyébként a kezdés előtti negyedórában készültek a hátsó folyosón (szerencsére sikerült hamarabb odaérnünk, hogy elkészíthessük). A fotókat már abban a teremben fényképezte a lányom, ahol a kurzus folyik, és ahol a filmvetítések is szoktak lenni.

      Törlés
  20. Köszönöm ezt a kis bemutatót neked és Zsófinak is. Biztos , hogy zenei alapok nélkül nem lehet ilyen gyorsan megtanulni. Érdekes volt a megszólaltatási technika, a Yi San könnyen felismerhető, várom a további bemutatókat is ( Arirang és a Dae Jang Geum dallama)
    Bevallom kicsit (nagyon) irigykedtem míg néztem,hallgattam Zsike

    VálaszTörlés
  21. Mindig nagyon várom a tanfolyamról szóló beszámolóidat. Külön köszönet kicsi lányodnak, hogy segítségedre volt. Nagyon ügyes vagy!!! Várom a további élménybeszámolót és bemutatót.

    VálaszTörlés
  22. Nektek is nagyon szívesen, kedves Zsike és Gizuska. (A kicsi lányom amúgy épp a napokban töltötte be a 13. életévét, és persze már ő is túlnőtt rajtam.)
    Az Arirang és a Dae Jang Geum dallamát még ki kell gyakorolnom. Jóval nehezebbek és hosszabbak, mint a Yi San c. sorozatból való dal. Attól tartok, hogy többször bele is sülnék, úgyhogy nem is tudom, hányszori kísérletre fog majd sikerülni. De meg fogom próbálni, hogy meghallgathassátok.
    Egyébként számomra ez a kurzus is azt példázza, hogy nem szabad az elején elkeseredni, ha valami nem sikerül. Ha jól tudom, akkor az eddigi tanfolyamok ugyanis csak 4 alkalomból álltak, így aztán sokkal jobban jártam, hogy még ha később is, de az intenzívre jutottam be.

    VálaszTörlés
  23. Kedves Biri!
    Én is ideértem. :-)
    Köszönöm a beszámolót , a képeket, a letöltéseket Neked és Zsófi lányodnak is.
    Tényleg milyen jó ez a segédlett a húrok mellett. Mi is mindjárt jobban átlátjuk, nem csak Te :-)
    Én is azt hittem jóval drágább a hangszer, bár azt gondoltam körülményes lenne a beszerzése nálunk.
    Nagyon jók voltak a készitett videók is. Megnéztem egy párszor - élvezettel persze - a pengetést, pöckölés, vibrálást. Jól emlékszem , ugye, hogy láthattam én már olyat, mikor valami kis bizékével helyettesitették az ujjaikat, úgy szólaltatták meg a hangokat? Zsófi lányod nem kapott kedvet a következő kurzusra, ha indulna? :-) Boldog utólagos szülinapot neki!
    Nem irtad, hogy izlettek az ételek, amiket kóstoltatok...
    Biztos élmény megszólaltatni ezeket az ismerős dallamokat, én az Arirangot is nagyon imádom.
    Ha készen állsz belőlük a bemutatásra, szerintem mi nagyon örülnénk neki! :-)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Ági!
      Amúgy szeretném majd lecserélni azt a bizonyos képet, amelyen a segédlet van, mert a múltkor kézhez kapott hangszeren pont egy elrongyolódott papír volt, és ezért nem látszanak tisztán a jelölések. (A kurzuson nem tudhatjuk, hogy éppen melyik hangszer kerül hozzánk, mert a tokkal együtt visszük a terembe.) Kérek majd Ye-jitől egy új papírt, és azzal készítek fotót.
      Köszönöm a lányom nevében is a szülinapi jókívánságokat. Nem említette, hogy szeretne a kurzusra járni, de iskolaidőben nem is lenne egykönnyen kivitelezhető, mert elég messze lakunk a KKK-tól, és jár táncra, énekkarra, zongorára, valamint ősztől 8. osztályos lesz, ezért mindehhez jön majd a felvételi előkészítő is.

      Törlés
  24. Kedves Biri66!
    Gratulálok a kajagümi előmeneteledhez! Fantasztikus hangokat hoztál ki a hangszerből. Én, sajnos, semmilyen hangszeren nem tudok játszani -még a sípot is visszafelé fújom :-( - de, hallgatni nagyon szeretem. Nekem biztosan nem lenne az újjaim hegyén bőr, s még köröm sem a pengetés, pöckölés miatt (még a számítógépem klaviatúrájának billentyűi is letépdesik alig-alig növekvő körmeimet).
    Írod, hogy a központ vezetője jól beszél magyarul. Az oktató is? A tanulók egyébként mind magyarok? Érdekes lehet egy-egy óra, amikor egyszerre több kajagüm húrjai pendülnek (lelki füleimmel egy kicsit hallom is). További kitartó gyakorlást Neked!
    Nagyon várom a következő felvételt az ügyes Zsófika lányodtól. Köszönöm.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Octopus!
      Örülök, hogy te is figyelemmel kíséred ezt a bejegyzést. Igen, a központ vezetője tényleg egész jól beszél magyarul, de az oktató egy huszonéves lány, aki valószínűleg erre az 5 hétre jött Magyarországra, így ő nem tud magyarul. A következő felvételt valószínűleg a középső lányom fogja majd elkészíteni, mert Zsófi péntekig tánctáborban van. Nem hangzik rosszul egyébként, amikor együtt játszunk (általában 8-an vagyunk), lehet, hogy ebből is kellene egy rövid ízelítőt felvenni.

      Törlés
  25. Kedves Biri! Nagyon jó élmény olvasgatni a beszámolód.Ezt valóban zenei előképzettséggel lehet így ,ilyen rövid idő alatt bemutatni,amit a videón láthattam. Ezután a zenélők ujjait is figyelni fogom a filmekben. Mikor pengetnek, mikor pöckölnek és mikor lebegtetik a hangot. Egyébként ez a mutatvány nagyon kellemessé teszi a hangzást. Háttérben most Szilvavirág által javasolt youtube felvétel szól. Milyen jól hangzik modern zenék előadásához is! Köszönöm és olvasgatok mindent, ha nem is írok mindenhez! Jó ezt a távoli hangszert megismerni a beszámolódból!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Mikaz!
      Ezentúl én is nagyon fogom figyelni a zenészek ujjait. A csevegőben amúgy Yola szóba hozta a Heartstrings c. sorozatot, aminek egy kajagümön játszó lány a főszereplője. Azt írta, hogy emlékezete szerint elég sokat játszanak benne a hangszeren és mutatják közelről a lány kezét, úgyhogy kíváncsi lettem rá. Le fogom tölteni, aztán belekukkantok.

      Törlés
  26. Köszönöm szépen a két kis videót. Elég nehéz lehet külön külön a két kézre és a kottára koncentrálni.
    Tetszett a dallam, nagyon ügyes vagy Birikém. Én is köszönöm a lányod segítségét.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nagyon szívesen, kedves Ildikó. Valóban nem könnyű, mert sok mindenre kell figyelni. Kértem időpontot holnap délutánra, akkor a középső lányom jön be velem, hogy videó felvételt készítsen. Ha sikerrel járunk, akkor az utolsó alkalom anyagába berakom majd a megás linkeket, amikről le lehet tölteni az újabb "produkcióimat".

      Törlés
  27. Írtam egy hosszú megjegyzést,de nem vitte át.A lényeg,hogy ELISMERÉSEM,ezért a kajagüm szólóért.Emlékezetem szerint a giszeng-házakban is ezzel varázsolták el az urakat/a sok egyéb mellett/Nem akarod folytatni?Milyen lenne egy magyar kajagüm együttes?Üdv:Paggy

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves tőled, Paggy, hogy már meg is hallgattad. Állítólag szeptembertől lesz újra kezdő és haladó tanfolyam, de úgy néz ki, hogy ősztől elég sokszor kell majd napokra elutaznom, ezért nem hiszem, hogy tudnám vállalni. Mástól pedig nem venném el csak azért a helyet, hogy néhány alkalommal el tudjak menni.

      Törlés
  28. Kedves Biri! Köszönöm neked és lányodnak ezeket a felvételeket.Nagyon gyorsan sajátítottad el a technikát (gondolom te nem így érzed maximalista lévén) Bár a következő tanfolyamra nem mész , de biztos vagyok benne, hogy olvasunk még a kajgümhöz kapcsolódó élményeidről. Ezután a felvételek után talán már én felismerem mit is csinálnak zene közben. eddig csak a hangzást élveztem. Zsike

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nagyon szívesen, kedves Zsike. Örülök, hogy téged is érdekelt a tanfolyamról szóló ismertetőm, és meghallgattad a játékomat is. Kiderült, hogy az utolsó alkalom vasárnap du. lesz, természetesen arról is be fogok majd számolni.

      Törlés
  29. Biri Kedves! Köszönöm szépen a beszámolódat, nagyon érdekes volt és minden elismerésem, hogy erre vállalkoztál. Ügyi vagy!:-)) Üdv.csabamama2

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nagyon szívesen, kedves Csabamama. Örülök, hogy itt jártál és elolvastad.

      Törlés
  30. Kedves Biri66!
    Sajnos nem vájtfülü vagyok. Azonban nagyon szeretem a zenét (is). Mindenevő vagyok e téren is. Mindíg a hangulatomhoz legjobban illő zenét választom.
    Kajagümből származó hangokat csak azóta hallok, amióta Te a kurzusra jársz. Azonban, mostantól majdnem biztosan föl fogom ismerni a hangszer hangját, bárhol is hallom.
    Megnéztem az újabb 3 db bemutatódat is - a dupla pöckölésnél valami gond lehet valszeg az én letöltésemnél -, mert éppen ott fagyott le, ahol láthattam volna ezt a nehéz technikát. De a hanggal minden rendben volt.
    Egyre jobb és különlegesebb hangokat tudsz kihozni a hangszerből. Nagyon szépen játszottad a dalokat. Gratulálok.
    Külön köszönetem középső lánykádnak, mivel ez a videó nem jöhetett volna létre, s mi most nem láthatnánk (ahogy manapság mondják) a segítsége nélkül.
    Apropó! Említetted korábban, talán érdekes lehetne egyszerre hallani a kurzusra járók hangszerjátékát. Kivitelezhető valamilyen módon?
    (Persze csak akkor, ha valamelyik csemetéd ráér éppen vasárnap délután fölvenni videóra.....hjajjaj! de miért épp vasárnap van ez az utolsó kurzus nap...)
    Nagy köszönetem az eddigiekért is.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Octopus!
      Hát ennek igazán örülök, hogy sikerült közel hozni hozzád ezt a hangszert, és ezek után most már fel fogod ismerni a hangját. Szerintem a dupla pöckölést bemutató videót töltsd le újra a megáról, bizonyára csak átmeneti hiba állhatott elő. Én most kipróbáltam, rendesen letöltődött, le is lehetett játszani, a képpel sem volt gond.
      Nem tudom, hogy vasárnap veszünk-e fel bármit is. A két nagylány a hétvégére elutazott, a kicsi ma hazajön, de biztos fáradt lesz a tánctábor után, nem biztos, hogy velem jönne. Arról nem is beszélve, hogy szerintem a többiek engedélyére lenne szükség, hogy felvegyünk egy közös játékot, de majd meglátom.

      Törlés
  31. A kérésed hamarabb teljesült, mint vártam, Octopus. Kiderült, hogy a lánykám, amikor velem jött, akkor az órán felvett egy hangrészletet abból, ahogy együtt játszik a csoport, úgyhogy utólag beraktam a 7. alkalom anyagába, amint együtt gyakoroljuk az aznap tanult Dae Jang Geum dallamát.

    VálaszTörlés
  32. Kedves Biri66!
    Ez az! Ezazezaz! Jaj, de szépen szóltak azok a húrok így együtt! Nagyszerűen játszottatok ezeken a csodás hangszereken. Csemetédnek külön köszönöm ezt az igazi "csemege" felvételt.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. És milyen autentikus, Octopus! Hallatszik, hogy mennyire össze-vissza megy a csoportnak a nyújtott ritmus, aztán a vége felé kezdünk összerázódni.

      Törlés
  33. Kedves Biri! Az összes videót le tudtam tölteni, és meg is néztem. Nagyon sokat fejlődtél.
    Szép a hangja ennek a hangszernek. Nagyon tetszett az a hang, ahol a két ujjaddal egyszerre fogtad le a húrokat. /ezt nem pöckölésnek láttam/ és egyszerre szólaltak meg.
    Örültem, hogy le tudtam tölteni,mert a mega valamiért nem engedelmeskedik nekem, az utolsó linket így is chrome-n töltöttem le. Itt sorakoznak szépen nálam a videók.
    Köszönöm, hogy megnézhettem.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nagyon szívesen, kedves Ildikó. A hang vibrálása lehetett az, amelyik úgy tetszett neked, és amit bal kézzel végzünk. Ebből kétfélét is tanultunk; az Arirang népdalnál azt, amikor többször is megvibráljuk a húrt, a Dae Jang Geum dallamánál pedig azt, amikor csak egyszer, gyorsan tesszük. De ha a jobb kezemmel láttad, akkor azok az oktáv hangközök pengetései voltak.

      Törlés
  34. Rosszul írtam le, a jobb kezeddel egyszerre két húrt pengettél meg, annak volt olyan érdekesen szép hangja. Ez az amiről írtál "oktáv hangközök".

    VálaszTörlés
  35. Kedves Biri66!
    "Vak embernek hiába csillog az ezüst", de a csengését még hallhatja (idézőjel nélküli rész octopus bölcsessége). Ezzel csak azt szeretném kifejezni, hogy nem értek nagyon a zenéhez, de nagyon szeretem a míves hangszerekből nehezen kivarázsolható dallamokat " a csengését".
    Óriási élményt okoztál a kajagüm hangeszeren tanulásod lépésről lépésre bemutatásával. A két szólamot együtt hallani csodálatos volt. Tetszett, hogy betetted a Youtube-ról a linkeket, mert így volt összehasonlítási alap a Te és a kurzuson résztvevők játékát illetően. Ráadásul, most már tudom, hogy az általam is ismerősnek tűnő dallamok tulajdonképpen miről is szólnak. Jól esett, ez a kis ismertető, mert így mindjárt más füllel hallgattam az "ezüstök csengését", vagyis a kajagüm hangjait. Nagyon tetszett Ye-jivel háttérben a szólód. Mondhatnám, ez tetszett a legjobban. A magam részéről sajnálom, hogy vége a kurzusnak. Gratulálok, nem volt kis teljesítmény.
    Köszönöm, hogy közzétetted és elolvashattam/résztvevője lehettem.

    Kedves Zsófika és Nővérkéd is!
    Tudjátok-e, mekkora segítséget jelentettetek nekünk azzal, hogy fölvettétek Édesanyátok és a csoport kajagüm játékát, ezáltal megismertetve minket egy nagyon messzi tájon élő nemzet csodálatos ősi hangszerével? Így járultatok Ti is ahhoz, hogy ez a blogspot immár kulturális blog is. Köszönöm Nektek.

    Kedves Szilvavirág!
    Szándékosan most néztem meg az itt, korábbi közzétételedbeni youtubei videót. Magamtól soha nem kerestem volna rá ilyen címekre azért, mert fogalmam sem volt korábban arról, hogy létezik egyáltalán kajagüm hangszer. A " Let it Be" és a "Baek Gayageum Orchestra" (eddig néztem meg most hírtelen, de, majd a poszt után folytatom) még jobban rácsodálkoztam a hangszerre. Ott 25 húron játszottak, a művészek karjainak tartásából látni, kié a szóló.
    Most, nagyképűen állapítom ezt meg, de meg kell mondjam, Biri66 kurzusbeszámolói miatt tudom mindezt, hogy van szóló (ezt meg is hallgattam hogyan szól) és van kíséret (ezt is hallhattuk külön is, meg Ye-jivel is), tehát odafigyeltem, s most lejöttek a hallottak.(Ha mindenki ugyanazt a húrt pengeti, a karjaik ugyanúgy állnak, akkor ők a kíséret. Akié máshogyan, na az a szóló...:-)..) Ennyit a zenei tehetségemről.
    Tehát köszönöm Neked a youtubei címet.

    VálaszTörlés
  36. Kedves Octopus!

    Nagyon jólesett, hogy ilyen lelkesen követted a kajagümmel való ismerkedésemet. Köszönöm a hozzászólásaidat, mert például ha te nem jegyzed meg, hogy milyen jó lenne a csoport játékát hallani, akkor szerintem eszembe sem jutott volna, hogy a közös játékról is készüljön néhány rövid felvétel. Amit a szólóval kapcsolatban írtál, azt egy kicsit pontosítanom kell. Ha a játékos teljesen egyedül játszik, akkor szólózik. Ha van valaki, aki kíséri, akkor az már duó, mert ketten játsszák.
    Az Amazing Grace kezdetű dal két szólamban van lejegyezve a mellékelt kottában, a felső szólamba van írva a dallam (vagyis a fő melódia), az alsó szólamba pedig a kíséret (a kísérő dallam) került. A tanulás során mindkét szólamot megtanultuk (tehát a dallamot és a kíséretet egyaránt), és felváltva gyakoroltuk. Nagyon örülök, hogy volt alkalmam ily módon Ye-jivel együtt játszani. A felvétel persze akkor lett volna élvezhetőbb, ha én hangosabban pengetek, hiszen én játszottam a fontosabb szólamot, vagyis a dallamot, annak jobban kellett volna hallatszania. A kíséretnek ilyen esetben másodlagos, díszítő funkciója van, ahogy azt a neve is jelzi. Az már más kérdés, hogy a kísérő szólamot általában nehezebb eljátszani, mert mozgalmasabb, ezért is kértem azt, hogy a felvételkor ezt inkább ő játssza.

    VálaszTörlés
  37. Utólag beraktam egy you tube-os linket az Arirang népdalhoz is (a 8. alkalom utáni újabb videó felvételekhez), Eum Se-na előadásában hallható. Ilyen az, amikor valaki mestere a hangszernek, ami itt egyébként nem is 12 húrú, mint a miénk, hanem sokkal több.
    Ide is belinkelem:
    https://www.youtube.com/watch?v=IWLjIIv6PoY

    VálaszTörlés
  38. Kedves Biri! Köszönöm az újabb beszámolót és a linkeket is. Meghallgattam és nagyon tetszett Ye-ji kiséretével a szólód ( ez tetszett a legjobban ) A beszámolóid kapcsán eddig is és azt hiszem ezután még több felvételt meghallgatok a youtube kínálatából. Köszönöm, hogy veled tarthattam. Zsike

    VálaszTörlés
  39. Kedves Zsike!
    Köszönöm, hogy velem tartottál. Mielőtt bárki úgy értelmezhetné, hogy valamilyen kitüntetett figyelemben részesültem, mert az oktatóval együtt zenélhettem, leírom, hogy egyszerűen úgy jött ki a lépés (mivel 7 tanítvány gyűlt össze az utolsó órára), hogy az aznap tanult darabhoz, ami kétszólamú, nekem Ye-ji lett a párom. És mivel a lányom is jelen volt, így hangfelvétel is készülhetett róla. Örülök, hogy hozzád is sikerült még közelebb hozni ezt a hangszert.

    VálaszTörlés
  40. Kedves Biri,köszönöm az élményt, amit a zenei kiegészítésekkel együtt nyújtottál! Számomra azok a dalok, s a Te szólóddal voltak érdekesek, amelyek valóban ehhez a hangszerhez illően koreaiak. Az nem baj,hogy feldolgoznak klasszikus és modern zenét is,hisz ez teszi élővé a hangszert. Nem mindenki szeret folyton régi koreai zenét hallgatni. De az Arirang gyönyörű dal, azt életben kell tartani. A Jang Geum Oh Na Ra dala gondolom sokunknak nagyon kedves és maradandó emlék. Remélem lesz mód folytatnod a hangszerrel való ismerkedést!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Mikaz!
      Örülök, hogy sikerült letöltened és meghallgattad a zenei anyagot is. Hasonlóan gondolkodunk, nekem is elsősorban a tradicionális darabok tetszenek ezen a hangszeren.
      Figyelem majd a KKK honlapját, jó lenne bejutni az ősszel induló haladó csoportba, de ha mégsem jönne össze, akkor is igyekszem majd bejárni, hogy gyakorlással szinten tartsam az eddig tanultakat.

      Törlés
  41. Kedves Biri!
    Jól lemaradtam, de behoztam :-)
    Megmutattam a fiamnak is a tudásod, nagy szemekkel nézte! Ők gitároznak amatőr szinten a haverokkal, igy nagyon értékelte a látottakat!
    Szurkolok Neked, hogy bekerülj a haladó csoportba is!!
    Örülök neki, hogy megosztottad velünk video anyaggal is a tanultakat, mert számomra mindig olyan nehezen megközelithető volt ez a hangszer, igy viszont már szorosan felzárkózik a nagy kedvenc, a haegeum mellé.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Ági!
      Nagyon szívesen. A fiadnak és a haverjainak sok sikert kívánok a gitározáshoz! Gyakoroljanak szorgalmasan!
      Jelentkeztem amúgy a haladó kurzusra, ami most 1-jén kezdődött (ezt is Ye-ji tartja), mert kiderült, hogy heti 1 alkalommal lesz és 3 hónapig fog tartani (a nyári intenzív heti kétszer volt). Ha tehát közbejönne valami, vagy el kellene utaznom, akkor mégsem kettő, hanem csak egy alkalom maradna ki.
      Erről nem tervezem, hogy részletesen beszámolok, de majd november végén újra elcsábítom magammal valamelyik lányomat, hogy készítsen néhány videó felvételt, és azokat lehet, hogy utólag fel fogom ide tölteni. Kíváncsi vagyok, hogy hová sikerül eljutnom 3 hónap alatt.

      Törlés
  42. Kedves Biri, most sikerült meghallgatnom a felvételeket.
    Nagyon gratulálok, és örülök, hogy továbblépsz, lesz folytatása az eddig elérteknek.
    Köszönöm szépen, hogy meghallgathattam, ill. megnézhettem.
    Nagyon jól sikerült az oktatóval való felvétel, köszönet a leányodnak is.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nagyon szívesen, kedves Ildikó. Örülök, hogy tetszettek a felvételek.

      Törlés
  43. Kedves Biri!
    Így egy hónap után is élmény volt olvasni a kurzus második feléről, és meghallgatni/nézni a felvételeket. Örülök, hogy ilyen rendkívüli élményben lehetett részed (azért a főváros sok lehetőséget kínál, csak élni (merni :] ) kell vele. Gondolom a tanárotok is szép emlékekkel gazdagodott, látva a lelkesedésetek és szorgalmatok!
    Köszönöm a beszámolót, s kívánom, hogy gyarapíthasd még tudásod, és el tudd játszani pl. a Tavaszi szél vizet áraszt-ot! :]

    VálaszTörlés
  44. Kedves Blackfield!
    Nagyon örülök, hogy ismét itt jártál és meghallgattad az újabb felvételeket. Szeptember óta egyébként haladó tanfolyamra járok, ami november végéig fog tartani. Igyekszem komolyan venni, hetente kétszer bejárok pluszban gyakorolni. A Tavaszi széllel a hasadra ütöttél, vagy tudsz valamit? Ye-ji ugyanis ezt és a Két szál pünkösdrózsa megtanítását tűzte ki célul a magyar dalok közül. Ráadásul énekelni is fogunk a kurzuson, megtanulunk majd néhány koreai népdalt, ennek igazán örülök. Kíváncsian várom az előadását is, amit okt. 1-jén fog tartani a K Culture Academy keretében "Bevezetés a koreai hagyományos zene és hangszerek világába" címmel.

    VálaszTörlés
  45. Yola okt. 15-én küldött a csevegőben egy linket. Berakom ide is, hogy nyoma maradjon, hisz a csevegő szövege egy idő után elvész:
    https://www.facebook.com/2idolshow/videos/10153270009338301/?fref=nf

    Én válaszként ennek az észak-koreai kislánynak a játékára hívtam fel a figyelmét:
    https://www.youtube.com/watch?v=50Zcv80WWW8

    VálaszTörlés
  46. Szia Biri! Egyszerre olvastam el hangszeres siketeidet. Nagyon örülök, h végül is bekerültél. Kicsit irigykedem, mert én és a pengetősök két külön fogalom. :). De jó látni, hallani, ha vkinek sikerei vannak. Remélem, lesz időd, lehetőséged tovább tanulni és esetleg még több vidivel megörvendeztetni minket. Szívből gratulálok. Továbbijó kajagümözést. Andingo

    VálaszTörlés
  47. Köszönöm szépen, kedves Andingo. Örülök, hogy itt jártál és elolvastad. A pengetős hangszerekkel amúgy egészen idáig én is úgy voltam, mint te. Sajnos úgy tűnik azonban, hogy az idén családi okok miatt már nem lesz ennyi időm foglalkozni vele.

    VálaszTörlés
  48. Jaj de jó, hogy igy vezeted^^ Amugy meg kérhetlek, hogy az arirang teljes kottajat kkulddel nekem, mert en is el szeretnem jatszani, igaz nem gayageummel, de nagyon szeretnem ;)

    VálaszTörlés
  49. Szívesen, de hová küldjem? Nekem nem jelenik meg e-mail cím, ha a nevedre kattintok. Írd meg, aztán kitörlöm. Illetve a DA-ra vagy az avistazra is megírhatod PM-ben, ott is biri66 a nevem.

    VálaszTörlés
  50. Kriszti, köszönöm, megkaptam a címed. Az Arirangon kívül elküldtem neked a Yi San és a Dae Jang Geum kottáját is, hátha érdekel.

    VálaszTörlés